Kort nyt

Verdens største mobile havnekran flytter ind på Esbjerg Havn

Esbjerg Havn har oprustet og købt en LHM 800 mobil Liebherr-kran. Den nye kran er verdens største mobile havnekran og kan løfte over 300 tons. På verdensplan findes der kun 12 af dens slags.

”Vi oplever en vækst i stort gods, og det stiller nye krav til krankapaciteten,” forklarer Dennis Jul Pedersen, havnedirektør på Esbjerg Havn.

På bare fire år er antallet af opgaver for havnens kraner vokset med 66 procent. Den nye kran vejer knap 800 tons, er 48 meter høj, har en bomlængde på 66 meter og kan løfte 308 tons.

Kranen ankommer til Esbjerg Havn til august. Esbjerg Havn råder i forvejen over Skandinaviens største samling af Liebherr-kraner, som altså nu bliver yderligere udbygget.


Liebherr-kranen vejer knap 800 tons, er 48 meter høj, har en bomlængde på 66 meter og kan løfte 308 tons.
 

Esbjerg-afdelingen af SH Group i nyt samarbejde med italiensk kranproducent

SH Group og den italienske kranproducent Sormec har underskrevet en eksklusiv service- og agenturaftale. Aftalen gør SH Group - som har en afdeling på Trafikhavnskaj 7 på Esbjerg Havn - til Sormecs eksklusive servicepartner og reservedelsleverandør med agentur for salg og markedsføring af Sormec i de skandinaviske lande.

Ét af omdrejningspunkterne for samarbejdet er renoveringen af Tyra-feltet, som Sormec skal levere syv specialbyggede offshore kraner til.

Bjørn Joensen, General Manager hos SH Groups afdeling i Esbjerg, er meget tilfreds med den nye aftale.

”Vi er glade og stolte over at indgå i dette samarbejde. Vi mener, at den bedste måde at servicere værdifuldt udstyr på, er at udnytte producentens kendskab til produktet. Ved at slutte sig til Sormec har vi alle de bedste betingelser for at holde responstid på et minimum og løse enhver serviceopgave, der måtte opstå,” siger han.


SH Group og Sormec har indgået ny aftale om at samarbejde.

 

Nyt DFDS-skib på Esbjerg-Immingham-ruten

DFDS’ RoRo-skib Ark Germania har været en tur på land til vedligeholdelse på Lindø-værftet i Odense. Det sker cirka hver femte år, at DFDS’ skibe bliver taget i docken. Ark Germania var på værftsophold fra 23. marts til 6. april, bl.a. for at få ordnet propeller og bundmaling. Den 8. april vendte Ark Germania tilbage til Librakaj på Esbjerg Havn, hvor den skal erstatte Ark Dania på DFDS’ faste rute mellem Esbjerg og Immingham.

Se billeder af Ark Germania herunder.


Ark Germania sejler nu på DFDS’ faste rute mellem Esbjerg og Immingham.

 

Tilbage til nyhedsoversigten